08 August 2012

Shopping Online

Salam

Kebelakangan ni saya suka shopping online. Dalam sebulan ni, boleh dikata tiap2 minggu ada je parcel yang dihantar ke rumah mak saya. Biasanya saya gunakan alamat rumah keluarga. Pernah juga pakai alamat office tapi barang hampir2 hilang. Dah seminggu lebih received, baru sampai ke tangan saya. Terus saya blacklist deliver ke office.

Selalunya saya beli barang atau baju Airis. Pernah juga beli baju saya sekali tapi saya dapati beli baju saya secara online tidak berapa praktikal. Sebab apa yang dilihat tidak sama yang dibayangkan. Tapi kalau untuk Airis memang sesuai. Lagipun biasanya beli online ni lebih murah berbanding beli kat kedai2. Yela, yang kat kedai tu kena bayar kos sewa kedai. Yang online ni stok semuanya simpan kat rumah je. Sebab tu boleh jual murah.

Lagi satu saya suka beli online ni sebab saya jarang jumpa produk ni kat luar. Kalau ada pun kena tunggu baby expo yang kadangkala dapat saya pergi, dan kadangkala memang tak dapat nak pergi. Time baby expo memang banyak produk yang saya jumpa, yang jarang saya ketemui di kedai2 biasa. Ada tu memang ada, tapi kekangan masa untuk pergi ke lokasi yang menjual. Jadi ketik2 jari kat keyboard, cari apa yang berkenan. Bayar, tak sampai tiga hari dah boleh dapat barang. Paling lama pun seminggu.

Setakat ni saya berpuas hati dengan kualiti barang yang dibeli. Biasalah kalau warnanya lari sedikit. Tapi masih lagi dalam tone yang sama.

Tapi beli secara online ni pun ada risiko tersendiri. Alasan yang paling kuat, kena tipu. Dah bayar, tapi produk tak sampai2. Alhamdulillah, saya tak pernah alami kes sebegini. Barang cepat sampai lagi adalah. Hari ini bayar, esok dah dapat. Sebab itu saya selalu beli dengan kedai yang sama. Kalau service memuaskan, memang saya akan beli buat kali kedua.

Selalunya saya beli baju Airis. Dan saya akan confirmkan dulu dengan kedai tu measurement baju yang saya nak beli tu. Lepas tu saya akan ukur badan Airis untuk tahu sesuai atau tidak. Sebab kadang2 baju yang dijual ni bukan semuanya normal cutting. Ada yang small cutting, ada yang big cutting. Tapi normal cutting pun bukan semestinya sama dengan size anak kita kan.

Antara hasil shopping online saya sebelum ini


Grey Top



Grey top too. Baju ni saya pakai masa pregnant dulu je. Lepas tu xpernah pakai lagi. Kurang minat dengan fabric dia



Toto baby



Purple headband & stripe legging



Man U rompers & legging kaler pink



Headbands





Evamatic Mat



Dan baru2 ni beli lagi satu set Babygap pyjama dan dua helai legging polkadot untuk Airis. Pyjama sebelum ni I Love Mum, haruslah beli I Love Dad pulak :)



Setakat ni saya rasa shopping online ni memudahkan saya. Tidak perlu ke mana2, tunggu saja di depan pintu rumah. Goyang2 kaki, barang pun sampai :)


Oh ye, raya ni dua kali Airis akan sedondon dengan Amani. Sekali dengan dress pemberian Mak Lang ni



Sekali lagi dengan pant skirt pemberian Mak Long. Tq Mak Long & Mak Lang. i love my aunts :)




p/s : Airis beraya sakan tahun ni. Raya pertama kan :)

2 comments:

  1. wahh..peminat tegar shopping online nie..cute2 larr baju airis..akak ada beli online gak tu pun atas simpati kawan2..member beli akak tumpang sekaki..sbb akak xder maybank 2u..huh kolot btul..tp akak rasa selamat kot sbb akak boros berbelanje..hikhik..

    Raya tahun ni sure lebey bermakna dgn kehadiran airis..Selamat hari raya maaf zahir batin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aha kak, saya suka beli onlie. rasa cantik dan proses pun senang. ada maybank2u ni memang lancar je duit mengalir keluar. hehe
      alhamdulillah ada airis raya kali ni. berbeza dgn tahun yang sudah2. anak anugerah terindah kan kak :)

      Delete