04 April 2013

Kursus 3 Hari Di Hotel StarPoints

Salam

Baru2 ni saya menghadiri kursus selama 3 hari di Hotel StarPoints, Jalan Masjid India. Takdelah baru sangat, dah hampir sebulan lepas pun. Cuma baru berkesempatan nak share sekarang.

Kalau ikut bidang kerja, setahun kena kursus minima 7 hari. Untuk kursus ni dah makan 3 hari, tinggal 4 hari je. Next week kursus lagi 4 hari, so dah mencapai sasaran saya untuk habiskan 7 hari kursus di awal tahun. Bukan apa, hujung tahun kan biasanya banyak progam.

Kali ni saya attend Kursus Protokol Dan Etiket Sosial selama 3 hari, dari Isnin sehingga Rabu. Lokasi hotel terletak di Jalan Masjid India, betul2 bersebelahan dengan Wisma Hanifah. Atau boleh saya katakan berkongsi bangunan dengan Wisma Hanifah. Mulanya saya tercari2 jugak lokasi hotel, tapi bila bertanyakan pekedai2 berdekatan baru jumpa hotel ni. Kalau dari rumah saya, naik je Star dan turun di stesen Masjid Jamek. Tambang masih lagi sama seperti ke ofis, RM2.40 sehala.

Tentatif kursus sepanjang 3 hari

Sila panggil saya Pn. Hafnidah ^_^

Penceramah untuk hari pertama, Pn. Shafeeza dari KDN 

Aktiviti untuk hari pertama, group presentation



Hari kedua kursus. Disebabkan saya baru je baik dari demam dan selsema masih bersisa, saya memilih untuk breakfast di kawasan luar. Hidrup udara segar katanya. hehe

Fokus pada pemandangan ye, bukan dua jejaka tu =p


Agak2 korang percaya tak yang menu breakfast saya cuma ini? Mestilah tak kan.  Ni ala2 starter je. Banyak lagi yang menyusul lepas tu. hehe 
  
i love coffee
Jemput makan ye =)

Penceramah untuk hari kedua dan ketiga kursus, en. Hafiz juga dari KDN.  Seriously, en. Hafiz ni sangat best.  Tak rasa bosan dan mengantuk langsung sepanjang kursus. Kalau bagi saya attend kursus dengan dia lagi, sure saya nak =) 

Group activity yang membuatkan saya gelak sampai nak pecah perut
  



Muka hepy lepas dapat gelakkan orang lain. haha
  
Antara menu lunch hari kedua. Juga ala2 starter ^_^

Hari ketiga

Saya pilih baju dan tudung ini untuk diperagakan ^_^

Aktiviti di slot pagi, tulis kata2 positif tentang ahli2 kumpulan. Dapat je kertas, mata saya tertumpu pada  word "cubby" yang besar dari tulisan lain dan juga sebab ejaan yang salah. hahaha. Err... chubby tu satu kata2 positif ke eh...? hehe
  
Aktiviti seterusnya, semua peserta dikehendaki melakukan catwalk ^_^

Malik yang sporting masa catwalk. Steady la Malik!

Sementara tunggu turn =)






Lepas dah catwalk, queue di hadapan dan en. Hafiz akan beri sedikit pandangan berkenaan imej peserta

Selesai aktiviti catwalk, berehat jap untuk menjamu selera sambil bersiap sedia laksanakan tugas masing2  untuk majlis fine dining nanti










Kasut pilihan hari ini yang mendapat perhatian semua. Thanks en. Hafiz atas pujian tu =)

Bersiap sedia untuk acara seterusnya, etiket dan protokol untuk fine dining

 








Thanks Kak Ti untuk gambar yang cantik ni =)


   
Rehersal sebelum majlis bermula




Again...Nama salah eja. huhu

Act, acara makan fine dining ni merupakan slot terakhir kursus. Peserta diajar  etiket dan protokol di meja makan. Sambil praktikal, sambil kita ngap la. hehe

Sebelum tu siap nyanyi lagu Negaraku dulu. hehe



Dengan rakan semeja, Kak Ji, Kak Nor dan juga Aiza

 

Cara yang betul meletakkan napkin. Boleh je korang nak bantai letak  macam mana pun, tapi tu la yang bezakan kita tahu tentang etiket atau pun tidak. Dah tahu ni, bolehla buat ye =)
   
Hidangan pertama, fruit salad as a starter. Tak sedap langsung! Semua pakat jamah sekali dua je

Kot la tengah sedap makan tu, tibe2 korang rasa nak ke toilet ke, ni cara tinggalkan pisau dan garfu yang betul. Kalau salah letak, waiter ingat korang dah habis makan, terus dia angkat menu korang tu. Telan air liur la jawabnya. hehe

Yang ni bila kita dah selesai makan. Baru boleh angkat =)

Garlic Bread yang dimakan bersama mentega


Mushroom Soup yang boleh la...

Menu utama. Satu2nya menu yang rasanya boleh diterima. Licin saya bedal. hehe

Choc cake sebagai dessert

Lambaian akhir sebelum berpisah dengan en. Hafiz



p/s : "Never Let Yourself Down", kata2 en. Hafiz yang saya ingat dan pegang sehingga kini. Thanks en. Hafiz untuk kata2 semangat itu =)

2 comments:

  1. Kursus 3 hari leh balik umah ker ida..sib baik dekat..kalo tmpt keje akak kursus anto jejauh..huhu..

    ReplyDelete
  2. memang mintak yg dekat2 kak =)

    ReplyDelete