05 October 2012

Kolam Biru Airnya Cetek

Salam

Sejak dua menjak ni en. Abg selalu je outstation. Kadang2 sekejap, kadang2 makan masa 2 3 hari. Tiap kali beliau outstation untuk tempoh yang lama, saya dan Airis akan bermalam di rumah family saya di Pandan Jaya.

Dua minggu lepas en. Abg oustation untuk jangka masa yang agak lama ke banyak tempat. Macam biasa, saya dan Airis tidur di rumah family. Hujung minggunya kami sekeluarga ke rumah Along saya di Seremban. Kali kedua saya sampai ke sana. Sebelum ni masa proses nak pindah rumah.

Sepanjang masa kat sana, saya perhatikan Airis suka sgt bermanja dengan Pak Long dia, BIL saya. Ada masa dia meleser dgn BIL saya tu, ada masa dia minta didukung. Kalau tengok BIL saya dukung Amani, pandai dia pandang muka BIL saya seolah2 minta didukung sama. Bergilir2 la BIL saya melayan Airis dan anak2nya. hehe

Saya perasan, Airis sangat suka pada Pak Long dia. Sibuk nak bermanja dengan Pak Long dia. Tak malu la Airis ni ^_^

Bukan ummi je rindu ayah, Airis pun rindu sama =)

Jom layan apa aktiviti kitorang kat sana


Aktiviti mandi kolam. Abg Waiz rajin nak tolong pasang kolam tu :)






Sambil tunggu kolam dipsang dan diisi air, Airis sibuk dengan hal sendiri



Tapi sambil tu usha2 keadaan, tak sabar gamaknya budak ni nak terjun kolam. hehe




Ummi, cepatla! Airis nak mandi kolam ni. 



Sebelum mula aktiviti mandi kolam tu, layan basikal Abg Waiz dulu. Bila tengok Airis duduk atas basikal ni, saya nampak Airis macam budak besar. Serius! Sayang ummi dah besar la =)



Pinjam dulu ye, kasi test best ke x. Kalau best, nanti kita beli bila Airis dah besar sikit




Actually, kolam ni dah lama sangat disimpan rapi. Kolam ni dulu saya dan adik beradik yang pakai masa duduk rumah kuarters di Serendah dulu. Lepas dah pindah ke Pandan Jaya, memang tak guna dah kolam ni. Yelah, rumah atas kayangan, mana nak guna kan.

Simpan punya simpan kolam ni, makan masa berbelas tahun jugak la. Baru hari tu kitorang keluarkan dari kotak untuk diguna. Tapi tahu ajelah keadaannya bila dah di simpan lama. Bocor sana sini. Tampal sana, sini bocor. Tampal sini, sana bocor. Layankan ajelah. Janji budak berdua ni hepy. Termasuklah Mak Usu dorang yang tumpang sekaki ni. hehe. Jom tengok gelagat dua sepupu ni


Proses mengisi air. Time ni baru perasan kolam tu bocor. Tengok, Airis lah orang paling gembira duduk dalam kolam tu. Dia kalau bab2 mandi ni memang excited terlebih. 



Siap nak pelampung bagai. Padahal air cetek je. Aduhai la buah hati Mak Ngah ni...



i like mandi kolam ^_^



Amani kecil lagi, duduk dalam rumah ye.. Kak Izan, u kenal ini baju dengan ini seluar? Sudah ngam2 woooo. hehe





Esoknya, sekali lagi bakar2 seafood. Tapi edisi kecil2an je




Menu yang nak dibakar. Ada ayam, sotong, ikan dan juga daging kambing. Menu2 ni semuanya BIL saya yang buat perapan dia kecuali daging kambing. Daging kambing tu beli di Tesco, siap diperap.



Rajin adik i. Available lagi tau =p




Sementara tunggu santapan siap, petani moden cilik ni sibuk bertani. Baik2 Waiz, habis tanaman ibu dan ayah kamu tu nanti. Dah susah ibu kamu nak wat nasi kerabu sebab pokok bunga kantan dah mati. hehe



Ini pulak keje ummi dan Airis. Airis sibuk nak tengok orang bakar ikan



p/s : Sekali sekali berkumpul dengan keluarga memang seronok kan. Ada je yang nak dibuat, ada je yang nak dibual dan dikongsikan. Saya sayang keluarga saya =)

No comments:

Post a Comment