03 July 2012

Airis dan Headband

Salam

Tadi saya terbaca status seorang kawan di fb. Tentang baby girlnya yang dianggap baby boy sedangkan sudah jelas disarungkan baju bewarna pink :)

Saya pun pernah melalui situasi yang sama. Airis dianggap baby boy ^_^

Tapi bagi saya itu normal. Mana2 baby pun yang dalam proses nak tumbuh rambut lepas dicukur, itu perkara biasa. Nak2 lagi yang kena cukur bantal yang kuat macam Airis. Memang orang selalu ingat dia baby boy.

Keadaan akan selamat bila saya pakaikan Airis baju pink. Tapi kalau baju kaler lain, ada yang menganggap Airis baby boy. hehe

Sebab tu saya suka pakaikan Airis headband. Takdelah orang confuse, Airis ni gegirl ke boboy. Saya pun tak payah la nak betulkan andaian mereka2 yang tersalah teka tu. huhu

Tapi bukan sebab tu je saya pakaikan headband pada Airis. Bagi saya, headband menambahkan seri kemanisan pada anak dara kenit saya tu :)

Ada juga yang bertanya pada saya, selama mana headband tu boleh bertahan di kepala Airis. Jawab saya, bergantung pada keadaan. Kalau Airis dalam keadaan cergas dan mood dia baik, headband tu akan terletak cantik sampai la bila2. Tapi kalau angin dia tak baik, memang tercabut2 benda alah tu. Rambut pun jadi serabai semacam. Biasanya itu terjadi masa Airis dah mengantuk tapi xdapat nak berbaring sambil bf sebab berada di luar rumah.

Saya dah biasakan Airis memakai topi sejak lahir lagi. Ke mana saja, walaupun sejengkal jaraknya tetap saya pakaikan topi. Siang atau malam, tetap saya sarungkan. Malam terutamanya. Penting bagi saya untuk sentiasa menutup ubun-ubun Airis. Mungkin sebab tu Airis dah terbiasa dengan sesuatu yang berada di kepala.

Tapi.... ada tapi ye.. Nak pakaikan Airis headband ni pun ada caranya. Bukan main sarung je. Caranya, saya pakaikan Airis headband dari belakang. Saya dudukkan dia di depan saya, lekakan dia dengan something, lepas tu perlahan2 saya sarungkan headband tu. Sambil tu saya borak2 dan nyanyi2 dengan dia *walaupun tau suara sendiri tak sedap*. Hasilnya, berjaya disarung dengan elok sekali..

Memang kena banyak bersabar :)

Tapi takpe, janji dia nak pakai. Sebab dalam kepala saya ni, dah sibuk nak beli hair clip pulak untuk dia. Hair clip raya katanya ^_^


p/s : Baby girl dengan aksesori, memang tak boleh dipisahkan :)

1 comment:

  1. Assalam...
    Kita tunggu rambut airis n amani panjang skit ye dik nati akak bawak awak gi GM Plaza kita pakat borong headband n clip rambut banyak2.. Kat sana murah n santik2 tau... Kakak Najwa dah sibuk nak bertudung skang ni, dah tak bape nk heran ngan benda2 alah ni dah...
    Mesti somel 2 beradik tu kalau dah ikat rambut.. mcm amoi... he he he

    ReplyDelete