16 July 2012

Bila Si Kecil Dah Boleh Merangkak

Salam

Kali pertama Airis demam masa hari sepatutnya saya naik kerja lepas cuti bersalin. Tapi disebabkan Airis kurang sihat, jadi saya EL. Mungkin sebab dia dah tau nak ditinggalkan di rumah bs. Masa tu umur Airis nak masuk 3 bulan.

Baru-baru ni Airis demam buat kali kedua. Petang masa saya ambil di rumah bs, suhu badan Airis tak berapa panas. Takdalah saya bawa ke klinik, sebaliknya saya banyakkan bf Airis. Sebab saya yakin dengan izinNya susu ibu adalah yang terbaik.

Sebelum tidur saya pakaikan Airis koolfever. Dalam hati harap2 keesokannya Airis akan ok tapi sebaliknya berlaku. Tengah malam tiap kali saya berjaga untuk bf Airis, saya rasa badan Airis panas betul. Cuak jugak hati saya ni.

Pagi esoknya panas badan Airis berkurangan. Mujur cuti weekend, jadi saya dapat bf Airis the whole day. Alhamdulillah Airis kembali sihat. Makin ceria dan makin aktif. Anak ummi semangat juangnya tinggi, kan sayang :)


Airis dengan koolfever. Tapi pagi2nya koolfever tercabut entah ke mana. Sekali tengok melekat kat seluar Airis ^_^



Bak kata orang tua2 demam Airis membawa makna. Rupanya Airis nak dapat skill merangkak. hehe. Sebelum ni memang Airis dah merangkak tapi sikit2. Takat satu dua step je. Tapi kali ni tak terkira jauhnya dia merangkak. Pantang letak bawah, mula la dia merangkak ikut ke mana ayah dan ummi pergi. Sampai ke dapur dia mencari ayahnya :)


Cubaan Airis untuk bukak pintu setelah bosan menemani ummi lipat kain baju dalam bilik



Setelah lama berusaha, akhirnya dapat jugak bukak pintu tu. Yey! :)



Apalagi.... Bye2 la ummi. Airis jalan dulu ye ^_^



Confuse jalan mana harus diambil. hehe



Tak berapa lama lepas dapat skill merangkak, Airis dapat skill baru lagi. Dia dah mula memapah. Dipautnya apa yang ada berdekatan untuk membolehkan dia berdiri. Bila dapat berdiri tu, terus senyum2 pandang saya. Seolah2 nak kata "Tengok ni ummi. Airis dah boleh diri". Kadang2 saya dan en. Abg terlepas pandang jugak, tau2 je dia dah berdiri. Risau takut dia terjatuh sebab tak balance lagi.

Kabinet TV ni banyak membantu Airis untuk memapah. Kabinet ni jugaklah tempat dia nak menggodek itu ini. Nak tolong ummi kemas rumah eh sayang :)



Dalam seminggu, Airis dapat 2 skill. Lepas ni bila pulak nak berjalan ye. Kalau ikut cakap emak, saya dan adik beradik yang lain belum setahun dah boleh berjalan. Airis pun macam tu jugaklah ye? Senang, ummi dgn ayah tak payah dukung lagi. Sebab kadang2 semput jugak ummi dukung Airis lama2. hehe

Kata orang, perkembangan anak perempuan lebih pantas dari anak lelaki. Dan anak perempuan juga cepat matang mindanya dari anak lelaki. Tak kisah la lambat atau cepat. Selagi Airis sihat, tu dah memadai bagi ummi dan ayah :)


Nampaknya ummi dah boleh bungkus balik walker ni. Gud bye honey! =p



p/s : Sedang memikir harus ke beli baby chair untuk Airis

No comments:

Post a Comment