28 June 2012

Naluri Ibu

Salam

Semalam berjalan kaki pulang ke rumah dari stesen LRT Pandan Jaya, tetiba terdetik dalam hati saya "Sedapnya kalau dapat makan kari daging. Cicah pulak dgn roti pratha. Sedapnyeeeeee"

Masuk2 je rumah mak, terus saya cakap "Mak... Mak tau tak ida teringin makan apa sekarang..."
"Teringin apa?"
"Kari daging" sambil buat muka terliur gila
"Memang mak masak kari daging pun. Makan lah"


Naluri ibu :)


Terus saya ke dapur ambil pinggan. Bersedia nak makan dengan banyaknya. "Taknak tunggu pakwe makan dulu ke?" tanya ayah saya.
Sambil sibuk mencedok nasi saya jawab "Lapar la. Makan dulu la"

Ayah dan emak saya geleng kepala sambil gelak. Anak dia ni memang cerewet bab makan tapi kalau dah suka satu benda tu, memang tak menyempat :)

Saya pun makanlah. Airis saya biarkan bermain dengan Mak Usunya. Makan dengan khusyuk.

Terdengar mak saya bertanya "Sedap tak?"
"Sedap!. Pasal tu lah senyap je. Nak menikmati"

hahaha. Begitu sekali saya lepas mengidam. Hebat bukan? hehe

"Camtu bawak balik sekali la. Mak masak banyak tu. Nanti balik boleh cicah dengan roti"

Ok, mak! Ida menurut perintah bawak balik kari daging mak yang marvelous tu. Masakan ibunda adalah yang paling terhebat :)

Otw balik singgah Giant sebentar. en. Abg nak bayar bil Maxis sambil nak beli roti paratha idaman isteri beliau ni. Gigih beliau nak menunaikan keinginan isteri. Tq bang. i sayang u banyak2 ^_^

p/s : Tak berkesempatan lagi makan roti paratha cicah kari daging. Petang ni nak kosongkan perut skit. nak pekena kari daging sedap. Yabedabedu!

2 comments:

  1. Assalam...
    Tgk dik, awak tak payah nak request, mak dah sediakan... betapa kuat naluri seorg ibu terhadap anaknya.. ;)
    Terima kasih juga dekat mak sbb susah payah belikan kepok lekor ganu satu tapawe besor utk anak angkatnya ini... sayang mak juga..;*
    Kasihnya ibu... membawa kesyurga...

    ReplyDelete
  2. salam

    betul kak. hari ahad tu saya cakap dgn mak teringin makan nasi ayam.rupa2nya mak dah siap beli bahan sebab memang nak buat nasi ayam. kuat betul naluri ibu ni ye kak..
    Sama2..ayoy kan dah abis belajar. so lepas ni xtau lagi bila nak pi ganu. kire cover yg untuk akan dtg skali la. hehe

    ReplyDelete