14 June 2011

P : 20W 5D

Salam

Pagi tadi ada check up kat KIA Kg. Pandan. Sepatutnya check up ni dibuat hujung bulan tapi disebabkan berat badan saya naik mendadak, terus doc suh datang check up awal. Dari 65.3kg terus mendadak naik ke 67.5kg, terkejut jugak la. Tapi kalau fikir memang logik la. Bantai makan tak ingat dunia. hehe

Macam biasa 1st step kena wat urine test, BP dengan timbang berat. Semuanya ok. BP 120/80, berat badan 67.3, turun 200g berbanding check up sebelum ni. Lepas da siap semua tu, terus jumpa nurse yang check perut. Sekarang ni tinggi rahim da 21cm, balance dengan usia kandungan. Nurse kata semuanya ok, berat badan dan BP dah boleh control. Alhamdulillah :)

Lepas dah jumpe nurse tu, terus jumpa doc. Ditelek-teleknya buku pink saya tu, tengok progress ok ke tak. Sebelum ni saya ada buat BP selang sehari. So dia sibuk telek result BP tu la. Risau jugak dia komen apa2 sebab tiap kali buat BP tu berat badan saya menurun sedikit demi sedikit sampai pernah cecah 66.8kg. Tapi doc Swarna kata as long as penurunan tu tak banyak, nothing to worry.

Habis sesi dengan doc Swarna, jumpa dietitian utk consult pasal pemakanan. Before start consult, doc Azhar tanya pola pemakanan saya. Lepas 1st trimester, memang nafsu makan saya naik. Tapi lepas doc suh kawal berat badan, saya ubah cara pemakanan.

Breakfast ~ Air Suam + Roti canai kosong / telur
10-11pg ~ Biskut lemak Hup Seng / roti
Lunch ~ Nasi half + 2 lauk (biasanya main dish ayam)
6.30ptg ~ Cornflakes + susu sejat + susu segar low fat
8-9pm ~ Buah oren (Sometimes makan nasi skit)

Ni cara makan saya sejak 2 minggu sudah. Doc Azhar cakap cara saya tu dah ok but kalau boleh katanya elakkan guna susu sejat tu sebab kandungan lemaknya agak tinggi. Dia suggest guna susu low fat je. Dan kalau boleh elakkan minum susu formula yang bancuh tu sebab agak manis. Just minum susu segar low fat tu je.

Bila abis bab cerita pemakanan, kitorang go through ke Piramid Makanan secara overall. Antara fact saya dapat:

- Gula boleh dibahagikan kepada 2 kelas iaitu gula ringkas dan gula kompleks. Gula ringkas ni gula yang bila masuk je badan kita automatik tahap gula dalam badan kita jadi tinggi secara mendadak. Contohnya macam kek, muffin etc. Jadi kena elakkan sangat2. Gula kompleks pula yang terdiri dari sumber2 karbohidrat macam nasi, mee kuning, bihun etc. Yang ni boleh diambil tapi dalam kuantiti yang tak berlebihan.

- Pengambilan caffiene merencat penyerapan zat besi ke dalam badan. Kalau nak minum minuman yang ada caffiene ni boleh tapi disarankan sejam selepas ambil makanan berat. Bagi zat besi tu serap dalam badan kite. So takdelah kite loss khasiat zat besi tu macam tu je.

- Bagi kes macam saya doc Azhar sarankan kalau nak makan buah, makan lepas ambil makanan berat. Makan buah ni pun ada limitnya dalam satu hari. Kurma pulak dalam sehari boleh makan sebiji dua.

So sekarang saya dah tau serba sedikit apa yang patut makan dan bila masa yang sesuai. Hopefully, lepas ni akan makan makanan yang berkhasiat utk tumbesaran si kecil. Dan sebelum pulang doc Azhar berikan saya ini sebagai buahtangan :)



p/s : Membesar secara sihat =)

2 comments:

  1. ikut cara pemakanan yg disuggestkan tu..mkn malam xdiwajibkan lar eh..? lau kita mengandung kan sure lapar..

    ida last berat akak sebelum bersalin 65kg..
    maybe next baby akan lebih naik..takutnyerr..

    ReplyDelete
  2. makan malam tu boleh kak tapi jangan banyak nasi, banyakkan lauk setiap kali makan nasi. saya je yang tak makan nasi. tapi skrg sah start makan skit2 cuz nak tambah berat badan. dah turun tak naik2 lak. hehe

    ReplyDelete