05 June 2011

Mengidam

Salam

Bila seseorang "berbadan dua", salah satu istilah yang berkaitan rapat mestilah istilah MENGIDAM. Saya pun tak terlepas gak dari isu ni. Nak kata mengidam yang keterlaluan tu takdelah tapi keinginan utk menjamah sesuatu yang dikehendaki tu agak tinggi.

Saya ingat lagi betapa selera makan ni menurun ketika di awal 1st trimester. Nasi yang sebelum ni wajib sebagai hidangan harian dah mula dipandang saya sebelah mata. Dan kalau dijamah pun potensi utk keluar balik tu agak tinggi. Dan sebagai ganti saya gilekan char kueh teow buat beberapa hari berturut-turut. Jemu dengan char kueh teow saya berubah selera ke roti goreng pula sampaikan pagi petang menghadap hidangan yang sama. Sampai geleng kepala jugaklah family saya ^_^

Syukur Alhamdulillah di sepanjang 1st trimester tu saya tak menghadapi morning sickness yang teruk. Cuma muntah biasa bila perut diisi angin akibat kelaparan yang kerap dan mulut berasa mual. Tapi itu pun tak lama, cume berlangsung dalam 3 minggu je. Kalau nak dibandingkan dengan keadaan Along saya dahulu memang jauh beza la keadaan kami.

Lepas genap je 3 bulan, totally saya rasa sihat. Cuma biasalah mulut ni terasa mual je. Selera makan apalagi, mencanaklah naiknya. Itu nak ini nak, semua saya bantai makan. Tapi masa tu takde rasa teringin makan apa. Pakai telan je apa yang ada depan mata. huhu

Tapi 2 minggu sudah bila menonton iklan askrim laici di TV, saya terpandang buah laici segar. Terus mendadak keinginan utk merasa buah laici segar tu. Lepas 3 4 hari mencari, akhirnya emak belikan buah laici tu di Tesco utk saya.

Ingatkan takat tu je, datang pulak keinginan utk makan cempedak goreng. Saya suarakan keinginan tu pada mak ayah, kot2 dapat dihidangkan cempedak goreng di depan mata. Tapi sekarang ni bukan musim cempedak, puas di cari emak ayah ke sana ke mari masih jugak tak berjumpa. Nak buat macam manakan...

Sedang keinginan nak merasa cempedak goreng belum terlaksana, saya teringinkan roti jala. haha.. Banyak btol keinginan tekak ni. Tapi roti jala tu tak mendatangkan masalah sebab senang utk dicari. Masalahnya sekarang di mana harus tempat dituju demi sebijik cempedak :(

Tapi hari ni hati saya senang sekali. Sebab dapat makan cempedak goreng dgn roti jala sekaligus sbg hidangan pagi. Cempedak tu ayah dapatkan di Chow Kit, itu pun sudah terlebih masak. Hanya tinggal sebiji, itu lah yang masih elok. Takpelah, walaupun sedikit lembik tetapi hasil masakan ibunda tetap terbaik di hati :)

Trima kasih emak.

Trima kasih ayah.

Jasamu tidakkan dapat kubalas.

Dan juga ahli kluarga yang lain. Kasih dan budi kalian tersemat di hati.

No comments:

Post a Comment