09 November 2009

Kahwin Muda

Disebabkan Rabu minggu lepas sudah termissed turn utk wat HIV test, so tengahari tadi aku n Izan pi balik Klinik Kg. Pandan utk tujuan yang sama. Kul 1.00 sudah berada di kawasan klinik dan menjadi penunggu yang setia. Dan pukul 1.25 sudah start quee utk make sure dapat setle hari ni gak n menjadi orang pertama yg wat test tu. Terpaksa tahan lenguh cuz xnk tragedi berulang.Sangat menyampah.huhu

Berbaloi sangatlah penantian tu cuz aku org yg pertama masuk klinik seusai je pintu dibuka. Ingatkan dan amik no, boleh la trus amik darah. Budget dalam kul 2.30 setle n aku boleh balik ofis lik (baik kan aku.huhuhu). Tapi teramatlah malang, setelah ditunggu2 sehingga pukul 3 barulah no aku dipanggil.

Cam biasa, akan ada briefing skit. Aku ingatkan briefing tu wat by group,so jimatla masa. Rupa2nya x,wat sorang2. Alhamdulillah aku orang pertama, so xpayahla tunggu lama2. Xtau napa, tapi still rasa nervous padahal sangat confirm yang aku bebas HIV or AIDS. Sebabnya, sendiri mau ingatla..

Masa menunggu turn aku dipanggil, aku terpandang couple muda sebelah aku n anak pompuan dorang yg sangat cumel. Kalu diikutkan pengamatan aku, rasanya couple tu muda gi, maybe paling lewat pun 22 or 23thn. Tapi anak pompuan dia aku rasa 3 or 4 thn. So klu dicongak2, couple tu mybe get married masa dorang belasan thn..

Bile tengok dorang, otak aku berfikir. Bestnya kahwin muda, bila kite tua nanti anak da besar. Xpayah la di hujung2 usia masih bersusah payah membesarkan anak yg semestinya memerlukan kos yg sangat tinggi. Jadi masa tua tu dapat beristirehat n memperbanyakkan amal ibadat dan amalan. Dan maybe jugak menjaga cucu utk ilangkan sunyi.

Tapi bila difikir2 dgn mendalam, kebahagiaan perkahwinan tu bukan sekadar mendapat zuriat di usia yang awal. Perkahwinan tu bak kata sesetengah orang ibarat perjudian hidup. Kalu kena gaya, untung la. Tapi kalu xkena gaya, maka rugila.Jadi pikirlah masak2 sblum berkahwin lagi2 pada usia yg sangat setahun jagung.

Perkahwinan xleh hanya disandarkan kpd cinta. I love U. U love Me.Lets get married!!!huhuhu..Tindakan yang sangat gile n bahaya. Cinta boleh hilang dalam sekelip mata oleh sbb yang xmunasabah.

"Badan u ni gemuk la. Dress u xkena ngan badan u.Malu la i jalan ngan u"

"I da bosan ngan u. Hidup i xpenah senang dgn u. Dr dulu sampai skrg moto kapcai je. Bosan!!!"

"U ni b4 kawen ngan i cantik je i tengok.Skrg ni xmake up mcm hantu i tengok"

Percayalah, ayat2 di atas ni sering diungkapkan bila cinta yang dulu gah tlh melayang ntah ke mana. Yang tinggal hanya rungutan dan kesalan. Mulalah menyalahkan takdir sbb jalan yang dipilih.Nauzubillah...

Klu nak berkahwin tu pikirlah masak2. Bersedia dr segi mental n fizikal. Kahwin memerlukan kekuatan dr semua segi. Ye, pokok pangkalnya cinta. Cinta dan sayang mesti ada. Duit pun kena ada. Kalu takat cinta je tapi duit xde pikir2kan lah semula hajat menggunung tu.

Aku bukan bercakap tentang hantaran yg tinggi, majlis kahwin yg gah n goodies hebat yang xpenah org wat utk dibawa pulang tetamu. Juga bukan bercakap tentang menandingi majlis kahwin kawan2,jiran2 n org sekeliling. Sbb akan ada riak di situ. Aku cume bercakap kalu xde duit, cinta pun boleh melayang. Family pun bole kucar kacir.

Yelah, bayangkan klu tiap2 ari ikat perut minum air suam, makan nasi kosong tanpa berulam apa2. Klu ada pun telur mata. Jangan xtau telur skrg pun da mahal tau!Silap2 xterbeli. Baru bab makan, belum masuk bab pakai anak bini, pendidikan anak2. Tau2 jela kos hidup sekarang makin meningkat, bukan macam thn 60an duit 5osen da boleh buat kenyang sehari. Jadi pikir2kan la..Mampukah kahwin pd usia yang muda???

p/s: Duit n kahwin mang xboleh dipisahkan. Ibarat irama dan lagu

No comments:

Post a Comment