20 August 2009

Baju Raya vs. Kueh Raya

Semalam petang aku n Ayoy ke Medan Mara, nak amik baju raya yang ditempah Jun lepas...Alhamdulillah, x ujan so plan berjalan lancar...Mula2 risau gak, takut ujan di tengah jalan...Yela, skrg kan musim ujan time petang...

Dalam kul 6 aku n ayoy da terpacak depan kedai Kak Azie...So after try baju2 tu, ada sdikit pembaikan..Baju ayoy agak besar,sama gak ngan baju aku..Jadi kitorang mintak Kak Azie kecikkan mana yang patot..Akhirnya, kami berpuas hati..Barulah duit bertukar tangan...

Bukan nak cerewet, tapi sbg customer kite kenalah tau hak kite..Make sure RM yang kite bayar tu berbaloi dgn apa yang kite patut dapat...Klu kebaya, haruslah dapat cutting kebaya.Kalau kurung moden, haruslah dapat cutting kurung moden..Dan kalau baju kurung biasa, haruslah sebegitu gak...

Ada orang cakap tempah baju kat Medan Mara agak mahal..Napa x pi cari tempat lain je..Sama je pun hasilnya..Napa nak bazirkan duit bayar yg mahal?Senang je jawapnya..Tempah di tempat yang kite selesa dgn hasilnya.Biar bayar lebih asal puas hati.Jangan tangkap muat je, asal murah.Pastu hasil dia cam hampeh..Dah la rugi kos kain n upah.Dapat lak sakit hati cuz xde hati nak pakai baju tu.Terpaksa pulak beli baju baru utk digantikan dgn baju yg rosak td.Paling menyampah bila tiap kali tengok baju rosak td bersantai rilex dalam gerobok.Aduuuhai...!!!

Bukan aku cakap kosong, tpi bnda tu mang terjadi kat aku dulu..Ingat nak save duit, tapi akhirnya duit n baju melayang..Kalu tiap kali mcm tu rugi la kan???

Tapi ada kes gak bila aku da biasa wat baju satu tempat, keadaan berubah sebaliknya...Dari sedap pakai, jadi nyampah nak pakai.Dari elok2 size baju, jadi besar gedabak semacam.Ni kire kes tailor wat tangkap muat je la..Amik banyak tempahan then bila rasa da xsempat kocoh2 wat ntah macam apa..Faham2 la skit, orang beli pakai duit, bukan pakai air liur..Nyampah!!!

Nak dekat puasa, timbullah bab order mengorder kueh raya.Sapa yang jual kueh raya mulalah bwk sample kueh masing2.Yg pembeli pun sibuk la merasa, termasuklah aku..Kueh yg sama dgn thn lepas aku beli..Aku mengharapkan hasil yang sm spt yg aku rasa n spt yg aku dapat thn lepas..

Aku penah gak dapat kueh raya yang hasilnya xsama ngan sample yg aku rasa..Sample kueh nampak cantik n sedap.Tapi bila buka2 nak makan pagi raya,cam hampeh je.Ngan hangit, mentah, terlebih manis n ntah ter"apa" lagi lah..Trus la menyumpah dalam hati..Lepas tu tobat thn depan xnak beli..

Aku rasa kes kueh raya yg xserupa kueh raya ni jadi sbb si penjual sibuk nak amik order bertimbun2..3 4 hari nak raya lagipun bz nak amik order padahal da tau awk tu xmampu nak trima.Mula la pakai tangkap muat amik org bekerja ngan awk nak siapkan tempahan tu..Ada plak yg paling teruk kerah suami n anak turut sama mengsiapkan tempahan...Klu si anak da besar xpe jugak..Tapi kalu yg kecik2 tu...Sendiri mau ingatlah..huhuhu

p/s : Baju raya aku utk thn ni da siap..2 pasang je cuz thn ni rasa cam banyak wat baju.So boleh la rotate2 je..Kueh raya lak aku dah order dgn org yg aku yakin tahap kebersihannya..Selebihnya akan aku buat sndiri..Kalau baju raya,mangla aku xdapat buat.Bakat n kebolehan menjahit xde pada aku n emak..

No comments:

Post a Comment